وبلاگ تخصصی آجیل چی

ساخت وبلاگ

فندق یکی از انواع آجیل است که از درخت فندق یا کوری‌لوس گرفته می‌شود. نواحی مختلفی مانند ایالت متحده آمریکا، اسپانیا، ترکیه و ایتالیا درختان فندق زیادی دارند. فندق خوراکی خیلی خوشمزه‌ای است. اگر شما هم از طرفداران سفت و سخت آن باشید، ضمن آگاهی از خواص فندق، به شکل‌های متنوعی مانند خام، بوداده یا به‌شکل پودر در شیرینی‌ها و غذاهای مختلف آن را امتحان کرده‌اید. مانند سایر آجیل‌ها و دانه‌ها، خواص فندق نیز بسیار زیاد است. فندق سرشار از مواد مغذی و پروتئین است. چربی‌ها، انواع ویتامین ها و مواد معدنی موردنیاز بدن نیز در این دانه به‌وفور یافت می‌شوند. در ادامه، با ما همراه باشید تا با خواص فندق بیشتر آشنا بشوید.

۱. سرشار از مواد مغذی است

از خواص فندق می‌توان به وجود مواد مغذی فراوان در آن اشاره کرد. هر چند مواد مغذی موجود در آن کالری زیادی دارند، اما سرشار از مواد مفید و چربی‌های سالم هستند. ۲۸ گرم فندق یا ۲۰ دانه‌ی کامل آن شامل مواد زیر است:

۲. فندق سرشار از آنتی‌اکسیدان است

فندق مقادیر زیادی آنتی اکسیدان دارد. آنتی‌اکسیدان بدن را از استرس اکسیداتیو دور نگه می‌دارد. استرس اکسیداتیو می‌تواند موجب تخریب ساختار سلول، تسریع پیری، سرطان و بیماری های قلبی شود. فراوان‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در فندق به‌عنوان ترکیبات فنولیک شناخته می‌شوند. پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که این ترکیبات مانع از التهاب و باعث کاهش کلسترول در بدن می‌شوند. ضمن اینکه برای سلامت قلب مفید هستند و در برابر سرطان‌ها از بدن محافظت می‌کنند.

مطالعه‌ای ۸ هفته‌ای نشان داد که مصرف فندق بدون پوست یا با پوست، به‌شکل محسوسی مانع از استرس اکسیداتیو می‌شود و کسانی که در این ۸ هفته فندق مصرف کرده‌اند، نسبت به کسانی که فندق مصرف نکرده‌اند، کاهش محسوسی در استرس اکسیداتیو داشته‌اند. بیشتر آنتی‌اکسیدان فندق و سایر دانه‌های مشابه آن، در پوست‌شان ذخیره می‌شود و پس از سرخ‌شدن و اصطلاح «بو‌دادن» آجیل این آنتی‌اکسیدان‌ها از بین می‌رود. بنابراین بهتر است که فندق را با پوست و بدون تفت‌دادن مصرف کنید.

۴. فندق باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود

وجود ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به فندق خواص و ویژگی‌های ضدسرطانی ببخشد. در میان سایر آجیل‌ها مانند پسته و گردو و…، فندق بیشترین میزان از آنتی‌اکسیدان‌های موسوم به پروآنتوسیانیدین‌ها را داراست. آزمایش‌های کِشت و انجام آزمایش روی برخی از حیوانات نشان داده است، پروآنتوسیانیدین‌ها می‌توانند به جلوگیری و درمان برخی از انواع سرطان کمک کنند. به‌نظر می‌رسد که آنها می‌توانند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کنند.

علاوه‌بر این‌ها، وجود ویتامین E نیز از خواص فندق به‌شمار می‌رود که آنتی‌اکسیدانی قوی است و به حفاظت سلول‌ها در برابر تخریبی که باعث ایجاد یا پیشرفت سرطان می‌شود کمک می‌کند. هر ۲۸ گرم فندوق، ۸۷ درصد RDI برای منیزیم فراهم می‌کند. منیزیم به عملکرد آنزیم‌هایی که تخریب اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود، کمک زیادی می‌کند.

نتیجه‌ی آزمایش‌های کِشت نشان می‌دهند که عصاره‌ی فندق در درمان سرطان دهانه رحم، سرطان کبد، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ مفید واقع می‌شود. مطالعه‌ای روی حیوانات حاکی از آن بود که استفاده از محصولی تولیدشده از عصاره‌ی پوست فندق بعد از ۸ هفته مطالعه و پژوهش باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ شده است. البته علی‌رغم مطالعات انجام‌گرفته روی حیوانات و مطالعات کِشت در آزمایشگاه‌ها، همچنان به پژوهش‌ها و تحقیقات بیشتر نیاز است.

ضد آفتاب طبیعی

اگر روغن فندق را بر روی پوست خود بمالید به دلیل خاصیت ضدآفتاب طبیعی که این روغن دارد از پوست شما در مقابل اشعه یو وی محافظت می کند. شما می توانید چند قطره از روغن فندق را به همراه روغن های آووکادو ، گردو و کنجد ترکیب کنید و یک ماده ضد اشعه ی خورشید تولید کرده و استعمال کنید.

سلامتی قلب

فندق دارای چربی های غیر اشباع می باشد و کلسترول آن صفر است. چربی های غیر اشباع باعث می شود تا کلسترول خوب شما افزایش پیدا کند. یک مشت آجیل می تواند پنجاه درصد منیزیم روزانه بدن شما را تامین کند. منیزیم در تنظیم میزان کلسیم بدن شما نقش مهمی دارد. کنترل شدن کلسیم باعث می شود که سلامت قلب شما تضمین شود.

تقویت عضلات

فندق بسیار خوش طعم می باشد و هیچ کلسترولی ندارد ، فندق در سراسر جهان به عنوان افزودنی در انواع شکلات ها به کار می رود. این مغز دارای فولات و ویتامین ای بوده که باعث تقویت عضلات شده و عملکرد آن ها را بهبود می بخشد.

پیشگیری از پیری زودرس

فندق دارای ویتامین های ای ، آ و سی می باشد که جزو آنتی اکسیدان های قوی محسوب می شود. ویتامین های ذکر شده موجود در فندق برای از بین بردن چین و چروک پوست استفاده می شود و باعث می شود تا علائم پیری بر روی پوست شما به تاخیر بیفتد.

 

 

خواص داروئی:
فندق از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است . برگ، شکوفه،‌ گل و پوست آن (مخصوصا پوست ریشه آن) قابض است.


1) فندق به دلیل اینکه دارای مقدار کمی مواد نشاسته‌ای است و نیز دارای مواد معدنی زیادی مانند کلسیم،‌ پتاسیم، فسفر،‌ منیزیوم، ‌سدیم و آهن است، غذای بسیار خوبی برای مبتلایان به دیابت محسوب می‌شود.


2) فندق غذای مناسبی برای تقویت بدن و مخصوصا دوره نقاهت است.


3) فندق مقوی روده‌ها و معده است.


4) فندق سموم را از بدن خارج می‌سازد.


5) فندق فشار خون را بالا می‌برد.


6)خانم‌هائی ‌که در بین دو عادت ماهانه خونریزی دارند برای درمان آن باید جوشانده پوست فندق بخورند.


7) روغن فندق برای از بین بردن سرفه و درد سینه مفید است.


8) روغن فندق برای کبد نافع است.


9) آنهائی‌ که کارهای فکری می‌کنند باید فندق بخورند زیرا بدلیل داشتن فسفر زیاد مغز را تقویت می‌کند.

https://www.chetor.com/112804-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D9%81%D9%86%D8%AF%D9%82/

https://parsiday.com/1348-hazelnut/

https://www.beytoote.com/cookery/khavas-ghaza/new-properties-nuts.html

وبلاگ تخصصی آجیل چی...
ما را در سایت وبلاگ تخصصی آجیل چی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شاهین agilchi بازدید : 514 تاريخ : دوشنبه 23 دی 1398 ساعت: 19:00

بادام شیرین مصرف خوراکی دارد؛ اما از نوع تلخ آن روغن تهیه می‌کنند که معمولا به‌عنوان چاشنی در غذا استفاده می‌شود. معمولا بادام به‌صورت خام مصرف می‌شود، اما می‌توان از آن در سالاد و سایر غذاها استفاده کرد. شیربادام نوشیدنیِ لذیذ و جایگزین خوبی برای شیر گاو است. می‌توانید مستقیم و با معده‌ی خالی از بادام استفاده کنید؛ مصرف بادام با معده‌ی خالی می‌تواند میزان و سرعت جذب مواد مغذی آن را در بدن افزایش دهد. همچنین می‌توانید شب‌ها بادام را در آب خیس کنید و صبح روز بعد آن را بخورید. خلال بادام هم به‌عنوان یک چاشنی فوق‌العاده در بعضی از غذاها استفاده می‌شود.

۱. تقویت سلامت مغز

بادام سرشار از مواد مغذی است که برای تکامل و سلامت مغز انسان اهمیت دارد. مصرف بادام با افزایش سطح هوش ارتباط زیادی دارد و به همین خاطر از زمان‌های دور به ‌عنوان یک غذای اصلی برای کودکان در‌حال‌رشد استفاده می‌شده است. این خشک‌بار از ریبوفلاوین و ال‌کارنیتین تشکیل شده است که ازجمله مواد مغذی برای مغز هستند. بادام فعالیت‌های مغزی را افزایش می‌دهد، در ایجاد مسیرهای عصبی جدید نقش دارد و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از بادام در رژیم غذایی، مثل روغن بادام، برای سلامت عمومی و عملکرد بهتر دستگاه عصبی مفید است.

بعضی از مادران هر روز بادام آب‌کرده به کودکان خود می‌دهند. مصرف دو تا سه دانه بادام در روز کافی است. در صورت واکنش حساسیتی می‌توانید لایه‌ی خارجی آن را جدا کنید، چون مواد مغذی ندارد.

۲. تنظیم سطح کلسترول

مصرف مداوم بادام به افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) کمک می‌کند و در کاهش کلسترول بد خون (LDL) مؤثر است.

۳. بهبود سلامت استخوان

بادام منبع بی‌نظیری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مقدار زیادی فسفر است. فسفر تأثیر چشمگیری روی قدرت و دوام استخوان و دندان دارد و از بیماری‌های وابسته به سن مانند پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

4.انرژی خود را تقویت کنید:

بادام،غنی از منگنز، ریبوفلاوین و مس است، که همگی در تولید انرژی موثر هستند اگر همیشه در حال حرکت و جنب و جوش هستید، سعی کنید ، تعدادی بادام با خود داشته باشید.

5. جلوگیری از نقص های زایمانی:

بادام، حاوی اسید فولیک است، که در مقابل نقص ها و عیوب زایمانی کمک می کنند فولیک اسید ،نقش مهمی در رشد سلول های سالم و تنظیم کننده بافتی دارد، بنابراین برای رشد جنین سالم، بسیار مهم است.

6.قدرت مغز خود را بالا ببرید :

کمی مطالعه علمی درباره مزایای بادام نشان می دهد ،که آنها حاوی ریبوفلاوین و ال-کارنیتین هستند، مواد مغذی ای که به رشد سلول های مغز کمک می کنند. همچنین بادام، حاوی فنیل آلانین است، که به فرایندهای شیمیایی مغز کمک می کند.

7. درمان کم خونی :

کم خونی در صورتی ایجاد می شود؟ که گلبول های قرمز مقدار کمتری اکسیژن را حمل کنند بادام حاوی مس، آهن و ویتامین ها است، که به عنوان کاتالیزور تولید سدیم هموگلوبین کار می کند.بنابراین، بادام می تواند یک اقدام پیشگیرانه برای کم خونی باشد.

بادام تقویت کننده سیستم ایمنی بدن: بادام حاوی مواد مغذی و خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد. یک مشت بادام به اندازه یک پیاله بروکلی یا چای سبز آنتی اکسیدان پولی فنول به بدن می رساند.

بادام و کاهش خطر ابتلا به سرطان: محققان گروه تغذیه دانشگاه کالیفرنیا اعلام کردند که مصرف بادام با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در تماس است.

بادام و بیماری قلبی: این خوراکی همراه با سایر آجیل و دانه های دیگر منجر به بهبود سطوح چربی خون می شود و برای قلب مفید است. شواهد نشان می دهد که رژیم غذایی شامل بادام منجر به رفع بیماری های قلبی می شود. همچنین بادام منجر به افزایش سطح آنتی اکسیدان ها در جریان خون شده و کاهش فشار خون و بهبود جریان خون را به دنبال دارد.

بادام خام یا بو داده؟ بادام خام بهتر از بادام بو داده است. برای بو دادن بادام معمولا از چربی های مضر استفاده می شود. به همین دلیل بهتر است از بادام خام استفاده کنید تا از چربی و نمک زیاد دور باشید.
بهتر است بادام را با پوست بخورید: پوست نازک بادام سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است. این بخش از بادام خواص ضدویروسی و ضدالتهابی فوق العاده ای دارد. توصیه بر این است که بادام را با پوست نازک آن میل کنید.

https://www.chetor.com/88166-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85/

http://namnak.com/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D9%85%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85.p23927

http://namnak.com/%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85-.p60383

وبلاگ تخصصی آجیل چی...
ما را در سایت وبلاگ تخصصی آجیل چی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شاهین agilchi بازدید : 474 تاريخ : دوشنبه 23 دی 1398 ساعت: 18:59

جلوگیری از تغییر رنگ میوه هنگام خشک شدن

لوازم مورد نیاز برای خشک کردن میوه

میوه : ( من از انواع میوه های هلو، آلو، زردآلو، سیب، آلبالو، بلوبری و گوجه استفاده کردم) مطمئن شوید که میوه ها رسیده و بدون هیچ لکه و زدگی باشند. میوه ها نباید بیش از حد رسیده باشند.
برای خشک کردن میوه ها از سینی های توری فر و سینی های توری پلاستیکی دستگاه خشک کن میوه استفاده کنید. مصرف سینی توری به خاطر این است که می خواهیم هوا زیر میوه ها جریان داشته باشد.
پارچه توری برای حفظ میوه ها از جانوران.
مخلوط آبلیمو و آب برای جلوگیری از بد رنگ شدن میوه ها.
در نهایت یک مکان کاملا گرم در زیر آفتاب : دمای بیرون باید بالای۸۵ درجه با رطوبت کمتر از ۶۰% باشد.

زمانی که برای خشک کردن میوه ها لازم است

سیب: ۲ روز
آلبالو و زردآلو: ۳ روز
گوجه فرنگی، هلو و آلو: ۴ روز

میوه ها را در ظرف های مناسب بدون هوا نگهداری کنید و از خوردن آن ها لذت ببرید.

در حالت طبیعی میوه خشک شده می تواند یک میان وعده مناسب برای دفع احساس گرسنگی باشد و می توان برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد و از همین رومی تواند جایگزین مناسبی برای میوه تازه در خارج از فصل آن باشد.

میوه در هر حالتی چه تازه باشد و چه خشک شده، برای شما خوب است و فوایدی به همراه دارد. در حالت طبیعی میوه خشک شده می تواند یک میان وعده مناسب برای دفع احساس گرسنگی باشد و می توان برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد و از همین رومی تواند جایگزین مناسبی برای میوه تازه در خارج از فصل آن باشد.

علی رغم فواید میوه های خشک، متخصصان معتقدند مهم ترین وجه تمایز میوه های خشک شده با میوه های تازه، تبخیر آبی است که حاوی مقادیر قابل توجهی مواد مغذی است.البته میوه های خشک شده برای مصرف در شرایط خاص مانند تغییر فصل یا استفاده در ورزش‌هایی مانند کوهنوردی که امکان حمل وزن زیاد بار وجود ندارد، سودمند هستند. پزشکان توصیه می ‌کنند که در صورت امکان حداقل روزی ۲ لیوان میوه خرد شده متنوع مصرف شود که اگر تازه باشد، بهتر خواهد بود.

روش کار:

1-     اول میوه رو بعد از شستشو برش بزنید و حلقه حلقه کنید. دقت کنید حلقه ها نباید زیاد کلفت و نه خیلی نازک باشه. برش های میوه رو داخل سینی فر بچینید. میوه هایی مثل موز و سیب که احتمال سیاه شدنش در مجاورت هوا هست رو قبل از قرار دادن داخل سینی داخل کمی آبلیمو و عسل ویا شکر قرار بدید. البته بهتره برای همه این میوه ها این کارو انجام بدید.

2- سینی رو داخل فر با حرارت کم قرار بدید. بسته به ضخامت میوه ها از یک تا سه ساعت برای خشک شدنشون زمان لازم هست. مرتب میوه ها رو چک کنید و هر وقت کاملا خشک شده بود اونها رو از فر خارج کنید.

2-     بهتره هر میوه ای رو جدا جدا داخل فر قرار بدید چون زمان خشک شدن هر میوه با میوه دیگه فرق میکنه.

4- برش های پرتقال رو حتما به شربت آغشته کنید چون پرتقال بعد از خشک شدن کمی تلخ میشه.

5- اگه میخواید از بخاری یا شوفاژ برای خشک کردن استفاده کنید پیشنهاد میکنم از یه تکه آلومینیوم به جای سینی استفاده کنید تا روند کار زودتر طی بشه.

6- بهتر است کف سینی رو کاغذ روغنی بذارید و چیپسها رو توش بچینید در تصاویر نیست ولی بهتره که باشه توجه داشته باشید که چیپسها نباید روی هم قرار بگیرند چون درست خشک نمیشن و همینطور شربت اضافی شون رو هم باید حتما بگیرید که زود میسوزه! در فر بذارید.

7- پرتقال و سیبها رو با موز و توت فرنگی توی یک سینی نذارید.

8- دمای فر باید روی کمترین درجه ممکن باشه. شما باید ببینید کمترین درجه فرتون چنده و روی همون درجه بذارید.

9- مرتب چکش کنید و وقتی دیدید که روش کاملا خشک شده از فر بیرون آورده و چیپسها رو پشت و رو کنید و بذارید اون سمتش هم کاملا خشک بشه.

10- به دلیل وجود کاغذ روغنی، چیپسها به سادگی قابل اتنقال به ظرف هستند و به سینی نمیچسبه. چیپسها رو توی دمای اتاق یا یخچال میتونید نگهداری کنید.

11- میتونید از این شربت استفاده کنید و میوه ها رو توی یک ظرف بزرگ بریزید و در شربت آغشته کنید. میتونید برای سرعت دادن به کار همه میوه ها رو با هم بریزید توی شربت ولی توت فرنگیها رو جدا بذارید چون رنگ بقیه میوه ها رو قرمز میکنه!

 منبع 1

منبع 2

منبع 3

 

وبلاگ تخصصی آجیل چی...
ما را در سایت وبلاگ تخصصی آجیل چی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شاهین agilchi بازدید : 524 تاريخ : يکشنبه 8 دی 1398 ساعت: 17:26

بازار رضا، اولین انتخاب برای خرید سوغات مشهد

ولین انتخاب مسافران و زائران شهر مشهد بازار رضاستبازار رضا یکی از قدیمی‌ترین بازارهای شهر مشهد، نزدیک حرم است و مغازه‌های زیادی دارد. بزرگ و طولانی بودن بازار رضا که از خیابان بین المقدس شروع می‌شود و به میدان هفده شهریور ختم می‌شود در محبوبیتش بی‌تاثیر نیست. اگر دنبال خرید مهر و تسبیح، سجاده، انگشتر فیروزه و عقیق هستید، یا نه به دنبال خرید نبات، زرشک، زعفران و ادویه، بهترین مکان خریدنش بازار رضاست. طبقه دوم بازار رضا پر از مغازه‌های فیروزه، طلافروشی و صنایع دستی‌ای مثل پارچه های گلدوزی شده است. مشهدی‌ها می‌گویند تنوع اجناس در بازار رضا زیاد است ولی قیمت‌ها معمولا بالاست و باید حواست را خوب جمع کنی. البته آنها معتقدند در هیچ کجای مشهد نمی‌توان به خوبی و ارزانی فیروزه‌ها و نقره جات بازار رضا پیدا کرد.

*بهترین برند زعفران و زرشک در مشهد ادمان، زعفرانیه و سحرخیز است. می‌توان زرشک، زعفران و نبات را از بازار رضا یا مجتمع الماس شرق که جنس‌های  متنوع و نسبتا ارزانی دارد خرید. انتخاب‌های دیگری هم هست. مثلا برای خرید زعفران به نمایندگی زعفران سحرخیز در خیابان احمدآباد رفت و زرشک را نیز از آجیل حسینی در میدان توحید خرید.

سوغات مشهد چیست؟

این شهر امروزه بیش از 3 میلیون نفر جمعیت دارد و وسعت آن نیز به 351 کیلومتر مربع می‌رسد. این شهر پر رونق هرساله میزبان میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی است و به همین دلیل است که کسب و کار و بازار آن از رونق فراوانی برخوردار است. اما نکته مهم خرید سوغاتی از این شهر معنوی است تا همیشه بتوانید یاد و خاطره آن را در هنگام دوری از مشهد زنده نگاه دارید.


 عکس یادگاری

شاید متفاوت‌ترین سوغاتی و یا بهتر بگویم یادگاری که از مشهد می‌توان با خود برگرداند عکس یادگاری با حرم مطهر باشد. به خصوص در گذشته نه چندان دور بیشتر مردمی که به مشهد سفر می‌کردند حتماً عکسی به یادگار با ضریح می‌انداختند. از آنجا که داخل حرم بسیار شلوغ است و امکان آن وجود ندارد، بیشتر عکاسی‌ها یک پرده و یا یک بنر به شکل ضریح داشتند که مردم جلوی آن می ایستادند و عکس می‌گرفتند. این کار اگرچه تا حد فراوانی کاهش یافته است اما هنوز هم اطراف حرم چنین عکاسی‌های به چشم می‌خورند و شما می‌توانید یک قاب عکس زیبا را با خود به شهرتان برگردانید.


زعفران؛ سوغات مشهد

مناطق شمال شرقی ایران به دلیل وضعیت جغرافیایی خود بهترین محل برای کاشت زعفران، این طلای سرخ و ارزشمند هستند. مشهد بیش از 75% تولید کل زعفران کشور را بر عهده دارد و بیشتر کسانی که به این شهر سفر می‌کنند حتماً از زعفران مشهد برای خود تهیه می‌کنند.

مشهد در زمره اشیای متبرک شناخته می‌شده؛ بدین جهت که اعتقادی وجود داشته مبنی بر این که حضرت رضا(ع) نگاهی به این سنگ دارند. همچنین مهر و جانماز یا پرده گل‌دوزی هیئات ، عطریات، نبات و غیره به عنوان محصول متبرک شناخته می‌شده و به نظر من این موضوع ویژه مشهد است و لذا مشهدی‌ها باید این ارزش را حفظ کرده و به طور جدی روی آن اقداماتی صورت دهند.

این پژوهشگر فرهنگ عامه خراسان عنوان کرد: در گذشته آنچه در مشهد عرضه می‌شده، شامل سه حوزه مختلف بوده است؛ یکی حوزه محصولات کشاورزی، دست‌سازه‌ها یا صنایع دستی و دیگری مصنوعات است که شامل موارد مختلف می‌شود. از زعفران، زرشک، فیروزه، خشک‌بار، نقل و نبات، مهر و تسبیح، جانماز، عطریات، دیگ‌ها و ظروف سنگی، ادویه هفت‌قلم که در مشهد بسیار معروف است، گرفته تا خلعت آخرت، عبا، جام چهل کلید، پرچم مذهبی و دیگری شکلات زنجبیلی که در این سال‌ها فراموش شده و مخصوص مشهد بوده است. این‌ها اقلامی است که در سال‌های مختلف، از گذشته تا به امروز در مشهد ارائه شده است.

نبی‌دوست افزود: در کنار این موارد، در شهرستان‌های خراسان، یک‌سری اقلام همچون پارچه فرت، سازهای سنتی، انواع کلوچه، ارغوان‌بافی و جاروبافی، محصولات نمدی، ادویه‌جات، بادام، گردو و میوه‌های مختلف، پوستین، چاروق و دیگر موارد را نیز داشتیم و در گذشته این‌ها غالبا برای عرضه به مشهد می‌آمدند؛ یعنی از فضای زیارتی و زائرپذیر مشهد استفاده می‌شد و افراد محصول خود را در مشهد ارائه می‌کردند. بدین جهت ما یک‌سری کلونی‌های خاص در نقاط مختلف مشهد داشتیم که افراد برای عرضه جنس و محصولات خود در نقاط مختلف محل عرضه و ارائه داشتند؛ چه در ایامی که مشهد زائرپذیر بوده و چه در ایامی که به طور کلی فروش انجام می‌گرفته است.

 

منبع 1

منبع 2

منبع 3

وبلاگ تخصصی آجیل چی...
ما را در سایت وبلاگ تخصصی آجیل چی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شاهین agilchi بازدید : 419 تاريخ : يکشنبه 8 دی 1398 ساعت: 17:22

خشکبار يا خشكه بار يا ميوه خشک به ميوه هاى خشک شده و برخى مغز دانه ها گفته مى شود. خشکبار جزو آجيل حساب نمى شود. هدف عمده خشک كردن ماده غذايى، افزايش ماندگارى محصول نهايى است.

ميوه هايى از جنس پاييز خشک و دلچسب!

خشکبار يا خشكه بار يا ميوه خشک به ميوه هاى خشک شده و برخى مغز دانه ها گفته مى شود. مغز دانه هايى مانند پسته، بادام، فندق، گردو خشک و ميوه هاى خشک مانند كشمش، كشمش سبز، كشمش سبز تيزابى، برگه آلو بخارا، قيسى خشک، برگه هلو، برگه زردآلو، برگه آلو، خرما، انجير خشك، خشكبار جزو آجيل حساب نمى شود. در قديم به خشکبار، ميوه خشک مى گفته اند.

همه طرفداران میوه های خوشمزه!

همه مواد غذايى، علاوه بر اين كه به واسطه انسان مورد استفاده قرار مى گيرند، توسط ديگر جانداران نيز مورد استفاده تغذيه اى قرار مى گيرند. ويروس ها، قارچ هاى تك سلولى، از نخستين موجوداتى هستند كه غذاها و از جمله ميوه ها را در مورد حمله قرار مى دهند. به اين ترتيب، تنها پس از چند روز و گاهى حتى پس از چند ساعت از برداشت ميوه، كار تخريب ميوه ها آغاز مى شود؛ به گونه اى كه ابتدا با لك هاى ظريف و سپس حالت كپك زدگى و له شدگى، ميوه غير قابل مصرف مى شود.

آجیل و خشکبار برای سلامتی بدن مفیدند

 

 

بر اساس آخرین پژوهش‌ها، آجیل و مغزها مانند فندق، گردو، پسته نقش مهمی در تامین سلامتی بدن ایفا می‌کنند. بر خلاف تصور عوام که فکر می‌کنند این قبیل مواد خوراکی فاقد ارزش‌ غذایی هستند، باید گفت که این مواد غذایی منابع سرشاری از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های آنتی اکسیدانی هستند. مطالعات نشان می‌دهد مغزها یکی از مهمترین منابع غنی سلنیوم هستند که این ریز مغذی برای تامین سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری است؛ همچنین دارای برخی خواص ضد سرطانی است

دانشمندان دانشگاه ایلینویز در آمریکا دریافته‌اند که یک مکمل غذایی حاوی 200 میکروگرم سلنیوم در روز، میزان ابتلا به سرطان های پروستات، ریه و روده را در حدود 50 درصد کاهش می‌دهد. همچنین از پیشرفت سرطان سینه در زنان و بروز مشکلات پروستات در مردان جلوگیری می‌کند.

این دانه‌های خوراکی سرشار ازفسفر  هستند که این ماده معدنی به ساخت استخوان ها و دندان ها کمک می‌کند و نیز منبع سرشار ازمنیزیم  است که این عنصر نیز در ایجاد تعادل در عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب نقش مهمی دارد. همچنین وجود اسید لینولنیک در این دانه‌های خوراکی می‌تواند برای حفظ سلامت پوست و ایجاد تعادل هورمونی مفید باشد.

يك كارشناس تغذيه:

استفاده از خشکبار باعث افزایش بهره هوشی کودکان و نوجوانان می‌شود

همشهری آنلاین: کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: از آنجایی که اسیدهای چرب برای رشد فکری و تکامل سلولهای مغزی بسیار مناسب است، می‌تواند منجر به افزایش بهره هوشی در بین کودکان و نوجوانان شود.

یوسف نقیایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: خشکبار به دو دسته تقسیم می‌شوند که دسته‌ی اول میوه‌های خشک و برگ‌ها مانند کشمش، خرما، انواع برگه‌های زردآلو و انجیر خشک را شامل می‌شود و دسته دوم مغزها مانند بادام، پسته وگردو هستند.

وی اضافه کرد:‌ دسته اول عمدتا حاوی قندهای میوه مانند پروفروکتوز هستند که قند میوه محسوب می‌شوند و علاوه بر آن حاوی مقدار قابل توجهی فیبر ‌و انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین A و مقداری ویتامین گروه B نیز هستند که در مقایسه با میوه‌جات مقدار قند‌ آنها بیشتر بوده ‌و مقدار ویتامین در آنها کاهش می‌یابد.

وی گفت: اسیدهای چرب برای رشد فکری و تکامل سلولهای مغزی بسیار مناسب بوده و سوخت و انرژی مورد نیاز را فراهم می‌کند و با توجه به اینکه که این اسیدهای چرب در مغزها موجود است، می‌تواند سبب افزایش بهره هوشی در بین کودکان و نوجوانان شود.

نقیایی،‌ انرژی قابل توجه در هر واحد غذایی را از مزایای مصرف خشکبار عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال‌ حدود 30 گرم کشمش که یک واحد از این گروه است حدود 60 کیلوکالری انرژی دارد بنابراین مصرف خشکبار در افراد بزرگسال باید با احتیاط مصرف شود تا منجر به افزایش وزن و چاقی نشوند.

 

منبع 1

منبع 2

منبع 3

 

 

وبلاگ تخصصی آجیل چی...
ما را در سایت وبلاگ تخصصی آجیل چی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شاهین agilchi بازدید : 466 تاريخ : يکشنبه 8 دی 1398 ساعت: 17:20

معمولا خوردن تنقلات، عذاب وجدان به دنبال دارد و کابوس چاقی، لذت خوردن آنها را از بین می‌برد.

اما اگر انتخابی هوشمندانه داشته باشیم، می‌توانیم ضمن لذت بردن از خوردن تنقلات، به سلامت بدن و افزایش طول عمر خود کمک کنیم.

به گفته پزشکان، آجیل یکی از سالم‌ترین تنقلات است که ضمن برخورداری از طعمی خوب و عامه پسند، درصد قابل توجهی از نیاز بدن به املاح و ویتامین‌ها را تامین می‌کند. برای مثال، خوردن یک مشت آجیل در روز به افزایش قدرت ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

همچنین آمینواسید موجود در دانه‌ها و آجیل با بیماری‌های قلبی مقابله کرده و در افزایش کارایی مغز موثر است. از سوی دیگر آجیل با در اختیار داشتن اسید‌های چرب امگا- 3 و مقدار قابل توجهی ویتامین E ، به جنگ پیری می‌رود.

به گفته پزشکان روند پیر شدن سلول‌ها پس از 35 سالگی آغاز می‌شود. در این زمان پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و ماهیچه‌ها شل می‌شوند که یکی از خواص آجیل و دانه‌ها مقابله با این روند است.

البته توجه داشته باشید که نباید درمصرف آجیل به خصوص آجیل‌های شور زیاده روی کرد زیرا در این صورت به جای مقابله با پیری، عمر خود را کوتاه می‌کنیم.

چرا آجیل‌ها را بو می‌دهند؟

معمولا آجیل‌ها را برای بهبود طعم، عطر و ایجاد بافتی تُرد، بو می‌دهند. بو دادن به معنای قرار دادن مواد در معرض حرارت است. بیشترِ آجیل‌ها را بدون پوسته‌شان بو می‌دهند، ولی پسته معمولا با پوسته‌اش بو داده می‌شود.

بعضی اوقات برای جدا کردن پوسته‌ی آجیل از مغز، آن را بو می‌دهند. بودادن روشی مرسوم برای جدا کردن پوسته‌ی بادام هندی از مغز آن است. به همین دلیل بادام هندی هرگز با پوست فروخته نمی‌شود.

دو روش عمده‌ی بودادن عبارتند از:

بودادن خشک: در این روش از هیچ‌ روغنی استفاده نمی‌شود. می‌توان بودادن خشک را به‌ کمک اجاق و بر روی ماهی‌تابه انجام داد.

بودادن به کمک روغن: در این روش از روغن برای بودادن استفاده می‌شود. این روش را هم می‌توان به کمک اجاق گاز و ماهی‌تابه انجام داد.

علاوه بر این روش‌ها می‌توان آجیل‌ها را در مایکروویو نیز بو داد. شما می‌توانید آجیل بوداده بخرید یا خودتان در خانه آجیل بوداده درست کنید.

آجیل‌های خام برای سلامتی بسیار مفید هستند، ولی احتمال دارد محتوی باکتری‌های مضر باشند. البته حتی اگر آنها محتوی باکتری‌های مضر باشند، باز هم احتمال بیماری‌زایی‌شان کم است.

در طرف مقابل آجیل‌های بوداده آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های کمتری دارند، برخی از چربی‌های مفیدشان آسیب دیده‌اند و در آنها آکریل آمید ایجاد شده است (نه در مقادیر خطرناک).

در پایان باید بگوییم دما و زمان بودادن بسیار تعیین‌کننده است. اگر آجیل‌ها در دمای نزدیک به ۱۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد و به‌مدت ۱۵ دقیقه بو داده شوند، چربی‌ها آسیب نمی‌بینند، کاهش ویتامین‌ها حداقل و احتمال تشکیل آکریل آمید هم پایین خواهد بود.

اگر می‌خواهید آجیل بوداده بخورید، یادتان باشد که بسیاری از آجیل‌های موجود در بازار محتوی نمک و در برخی مواقع محتویشکر هستند که برای سلامتی خیلی خوب نیستند.

به‌جای خرید آجیل‌های بوداده، خودتان آجیل خام بخرید و بر روی اجاق گاز آن را بو بدهید. با این روش می‌توانید دما و زمان بو دادن را کنترل کنید. بو دادن در دمای پایین (بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد) و حتی در دمای متوسط (۱۴۰ تا ۱۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد) می‌تواند موجب ایجاد بهترین طعم و بافت در آجیل‌ها شود.

اگر می‌خواهید طعم آجیل‌ها را از طریق بودادن با روغن بهبود بدهید، فراموش نکنید که برخی روغن‌ها برای این کار مناسب نیستند. بهتر است برای بو دادن آجیل‌ها با روغن، از روغن‌هایی مانند روغن نارگیل استفاده کنید که مقاومت حرارتی خوبی دارند.

بادام هندی

بادام هندی به صورت معلق از ساقه های گیاهی به نام CASHEW PEAR می روید. بادام هندی از برزیل آمده است و توسط کاشفان پرتغالی به هند آورده شده است.

بادام هندی بیشتر به عنوان یک نوع آجیل و تنقلات خورده می شود، اما از آن می توان در تهیه برخی از غذاها نیز استفاده کرد. بادام هندی سرشار از ویتامین A  است.

پسته

در چین به پسته‌، " آجیل خندان " می گویند. پسته قدمتی صد هزار ساله دارد. برای اولین بار در خاورمیانه، ایران و سوریه کاشته شد و بعد به یونان و بقیه کشورهای اروپایی راه یافت.

طبقه یک افسانه قدیمی، عشاق، یکدیگر را در باغ پسته ملاقات می کردند تا صدای ترک و شکستن پوست پسته را به هنگام باز شدن آن بشنوند. زیرا عقیده داشتند، این كار برای آنها خوشبختی به ارمغان می آورد.

مغز پسته یکی از تنقلات بسیار مفید است. پسته منبع خوبی از کلسیم  ، منیزیم ، فسفر ، پتاسیم ، آهن  ، فولات و پروتئین است.

گردو

 گردو  از دوران ما قبل تاریخ وجود داشته است. در قرون وسطی اعتقاد بر این بود که گردو سردرد را معالجه می کند. حتی شواهدی دال بر وجود یک باغ گردوی بسیار زیبا در باغ های معلق بابل وجود دارد. گردو هم به صورت خشكبار و هم به صورت تازه خورده می شود و از آن در تهیه برخی از غذاها استفاده می شود. گردو منبع خوبی از فسفر، پتاسیم ، منیزیم  ، پروتئین و ویتامین E  است.

 

منبع 1

منبع 2

منبع3

 

 

 

 

وبلاگ تخصصی آجیل چی...
ما را در سایت وبلاگ تخصصی آجیل چی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شاهین agilchi بازدید : 387 تاريخ : يکشنبه 8 دی 1398 ساعت: 17:19